vrijdag 28 mei 2010

Brutal Sekura

Dear C*****

Thank you very much.
If *****iets over een dossier******, we will have some work to do together.
Unfortunately they have not. Then what we have now between us is Sakura ( Japanese name of Cherry ).

Almost all cherry blossoms have been blown away and fallen by stong wind and scoll of April's unstable weather.
Actually ' April is the cruel( or brutal ) season '  ( 1st line of the poem book of The Waste Land by T.S. Eliot )  

1. We use leaves of cherry for wrapping rice cake with sweet red beens inside.
2. 2, 3 tiny petals of cherry are put to float on thin sea weed tasted soup and petals give us slightly touchy scent..
3. In Chinese restaulant, they use petals for finger bowls. This is very much like the soup of 2. Please take care not to drink.

Ik had een paar vragen gesteld over het blauwe bouwmarktzeil op de  NRC-foto(© mlrt dank) bovenaan mijn blog. Omdat ze toch niet beantwoord zijn, laat ik ze maar weg.

T.S. Eliot aan de Starnbergersee gedeeltelijk in het Duits? Ik moet alweer studeren, opzoeken en uitzoeken; was ik net lekker op weg met Tsjechov (Чехов) [kaartjes voor De Meeuw besteld, kan ik die kaartjes omruilen voor de poëzieavond?] begint hij opeens over T.S. Eliot.
Ik weet nix van T.S. We hadden vroeger twee levensgezellige buurmannen, die gingen ieder jaar naar Starnberg op vakantie, zou T.S...?
Ik laat me niet kisten door die Jap.. eind augustus weet ik alles over T.S.

T.S. Eliot (1888–1965).  The Waste Land.  1922. eerste strofe




I. THE BURIAL OF THE DEAD


APRIL is the cruellest month, breeding

Lilacs out of the dead land, mixing
Memory and desire, stirring
Dull roots with spring rain.
Winter kept us warm, covering        
Earth in forgetful snow, feeding
A little life with dried tubers.
Summer surprised us, coming over the Starnbergersee
With a shower of rain; we stopped in the colonnade,
And went on in sunlight, into the Hofgarten, 
And drank coffee, and talked for an hour.
Bin gar keine Russin, stamm' aus Litauen, echt deutsch.
And when we were children, staying at the archduke's,
My cousin's, he took me out on a sled,
And I was frightened. He said, Marie, 
Marie, hold on tight. And down we went.
In the mountains, there you feel free.
I read, much of the night, and go south in the winter.
 

8 opmerkingen:

  1. Starnbergersee, nooit van gehoord, waar ligt dat meer en wat doet het in een gedicht van T.S. Elliot?

    Bij toeval stuitte ik op een verhaal over de vrijwel zeker homosexuele maar zeker excentrieke of gestoorde koning Ludwig de Tweede van Bavaria die in 1886 samen met de arts die hem voor gek verklaard had is verdronken in de Starnberger See.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marjan, daar heb je het al.. Starnberg ligt onder München, per S-bahn makkelijk te bereiken.

    En die Duitse Litouwse Russin?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was ook een vreselijk interessante tante en familie van Ludwig de tweede. Als kind was ze nogal een tomboy; een stoere meid met lang blond haar.
    Hier een site met haar biografie:
    http://www.std.com/~raparker/exploring/thewasteland/exmarie.html
    Vroeger op school had ik niet zoveel met geschiedenis maar nu lijkt het me heerlijk om geschiedenis te studeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tomboy? Nu leer ik alweer iets nieuws. Dank voor de link.

    Was jij ook een Tomboy, of ben je er misschien steeds nog één?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hé, ik had hier gisteren al iets geschreven. Ik begin af te takelen.
    Lang geleden was ik een tomboy: 1974, camping Gardameer, blote voeten, kort haar, jongenszwembroekje, bloot bruin bovenlijf, hele vakantie zwemmen en voetballen met Duitse, Italiaanse, Engelse en Nederlandse jongetjes.

    Nu ben ik een verwijfde saaie, slome muts. Het kan veel erger. Er zijn volwassen vrouwen die niet zonder begeleiding naar België durven. Er zijn er die in een idyllisch dorpje wonen en 's avonds hun kliko niet aan de straat durven zetten. Er zijn vrouwen die geen hamer of schroevendraaier beet durven pakken. Die vinden mij stoer.
    Er zijn zelfs mannen die me een he-woman vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Neen, Marjan, je gebruikt een ander profiel: -Profiel is niet beschikbaar- daarom geen icoontje.
    Het blijft Blogger, dus er verdwijnt wel eens iets in de blogosfeer.

    Leuk.. een verwijfde vrouw, eh... tomboy.

    Dat van die he-woman was een vergissing vrees ik. Mijn excuses.. of haal ik nu je laatste strohalm om?
    Brede schouders, gebalde biceps en een Stihl MS170 in de knoestige knuisten; soms zie ik die tomboy nog wel eens rondwaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, die paar boompjes dat was wel stoer al had je waarschijnlijk de slappe lach gekregen als je er bij geweest was.

    Excuses is niet nodig. Ik heb veel ergere dingen te horen gekregen sinds ik op internet rond hang. He-woman is een koosnaampje.

    BeantwoordenVerwijderen